Ładunek glikemiczny a odchudzanie.

Odchudzanie

„Coo… Jaki ładunek?? Przecież wszyscy trąbią o kaloriach i indeksie glikemicznym!”

Już tłumaczę:)  Otóż ładunek glikemiczny pozwala znacznie dokładniej niż indeks glikemiczny przewidzieć wzrost poziomu cukru we krwi po spożyciu danego posiłku.

W praktyce wygląda to tak:

Rodzynki mają taki sam IG jak buraki gotowane, czyli 65. Natomiast finalnie ładunek glikemiczny obu produktów w 100g różnią się na maxa.

ŁG rodzynek to 42, a buraków 5.

Niski ŁG: <10

Średni ŁG: 11-19

Wysoki ŁG: >20

 

Co oznacza, że bez tej wiedzy mogłabyś zajadać się rodzynkami, bo co za różnica i zastanawiać skąd wzrost wagi, ochota na podjadanie, stałe poczucie głodu…

a jeszcze kwestia kalorii…

Generalnie, okazuje się, że to nie liczenie kalorii jest najważniejsze w dietach, a ładunek glikemiczny. Spytasz: dlaczego?

Otóż dieta z niskim ŁG zapobiega podwyższeniu glikemii po jedzeniu. Dzięki niej wydzielana jest znacznie mniejsza ilość insuliny, czyli łatwiej Ci kontrolować poczucie głodu i wagę.

NISKI ŁADUNEK GLIKEMICZNY NAS URATUJE.

O co właściwie chodzi? Jeśli dostarczyłaś do organizmu za dużo glukozy, której organizm nie jest w stanie zużyć na energię ani zmagazynować w postaci glikogenu, to zamienia ją na tkankę tłuszczową.

Dobra, teraz konkrety – JAK OBNIZYĆ ŁG?

Zacznij od:

  • kompozycji – do produktów o wysokim IG dodaj białko, błonnik, zdrowe tłuszcze –  takie dodatki obniżają ŁG potrawy; czyli np. rano do owsianki dodaj orzechy, pestki i skyr lub jogurt naturalny
  • porcji – możesz sięgać po produkty z wysokim IG, ale wtedy spożywaj mniejsze ich porcje
  • stopnia dojrzałości – np. zielone banany zamiast żółtych, winogrona zamiast rodzynek.
  • sposobu obróbki termicznej – Gotuj krócej,  nie przegotowuj. Jedz dużo surowych warzyw. Gotowanie, czy duszenie podwyższa IG. Makaron, kasze, ryż i warzywa gotuj al dente.
  • rozdrobnienia pokarmu – Lepiej zjeść całe jabłko niż sok z niego. Warzywa i owoce jedz ze skórką. Błonnik rozpuszczalny w skórce jest super!

Jakieś pytania?

P.S. Już niedługo będziecie mogły kupić u mnie w sklepie jadłospis z niskim ładunkiem. w sam raz na lato i lata;)

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

.

Ładunek glikemiczny a odchudzanie.

Odchudzanie

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

.